Bezpieczeństwo w Internecie

Poznaj najważniejsze zasady bezpieczeństwa w Internecie.

Ostrzegamy przed wyłudzeniami danych przez oszustów, którzy telefonicznie oferują inwestycje i szybki zysk lub podają się za pracowników banku, informując o wykrytym zagrożeniu lub kradzieży środków z konta!

Oszuści mogą zadzwonić oferując szybki i łatwy zysk (np. jako fundusz inwestycyjny), bądź pod pretekstem anulowania fałszywej transakcji, zaciągniętego kredytu lub innej operacji bankowej. Mogą także informować, że Twoje środki są w niebezpieczeństwie. Numer, który się wyświetli na Twoim telefonie, może być taki sam, jak numer naszej infolinii. Przestępcy mogą oferować pomoc i zachęcać Cię, abyś zainstalował oprogramowanie, które, tak naprawdę, pozwoli im przejąć kontrolę nad Twoim komputerem lub smartfonem. Mogą również nakłaniać Cię, abyś podał dane do logowania, dane karty płatniczej, zeskanował lub zrobił zdjęcie dowodu osobistego.

Pamiętaj:

  • Nigdy nie instaluj na komputerze ani telefonie żadnej aplikacji z polecenia telefonicznego,
  • Nigdy nie podawaj nikomu swoich danych do logowania, kodu BLIK czy danych karty płatniczej lub kredytowej,
  • Nigdy nie przekazuj zdjęć lub skanów swojego dowodu osobistego lub innych dokumentów tożsamości z polecenia telefonicznego.

Nasz pracownik nigdy nie poprosi Cię o dokonanie tych czynności!

Gdy spotkasz się z tego typu sytuacjami, pamiętaj:

  • Bądź czujny,
  • Zastanów się chwilę,
  • Zachowaj zdrowy rozsądek i dużą ostrożność,
  • Nie ulegaj presji,
  • Nie daj się skusić pozornie atrakcyjnymi ofertami,
  • Nie działaj pod wpływem chwili,
  • Bezzwłocznie poinformuj Bank o zdarzeniu.

Więcej komunikatów i informacji o bezpieczeństwie znajduje się na naszej stronie internetowej: https://bsdzierzoniow.pl/bezpieczenstwo

Pamiętaj! Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa tak jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się z infolinią banku.

 Czytaj komunikaty bezpieczeństwa, które regularnie zamieszczamy na stronie www.sgb.pl/komunikaty-o-bezpieczenstwie/  

 Bankowość internetowa

  • Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej z linku, który przyszedł do Ciebie mailem lub SMS-em, ani poprzez link z wyszukiwarki. Wpisuj adres strony logowania ręcznie lub korzystaj z przycisku logowania na oficjalnej stronie banku.
  • Sprawdzaj adresy stron www, na których się logujesz, oraz ważność ich certyfikatów. Adres strony logowania powinien zaczynać się od https (oznacza to bezpieczne połączenie internetowe).
  • Zadbaj o skomplikowane hasła, unikatowe i trudne do odgadnięcia przez postronne osoby.
  • Nie używaj tego samego hasła do różnych kont.
  • Nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze.
  • Login i hasło do bankowości oraz numery kart to dane, które powinny być znane tylko Tobie. Nigdy nie podawaj ich innym.
  • Nie loguj się przez publiczną, niezabezpieczoną sieć wi-fi lub hotspot do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej.
  • Nie loguj się do bankowości na urządzeniach publicznie dostępnych, np. w kafejkach czy w hotelach.
  • Pamiętaj aby po każdej sesji wylogować się z bankowości internetowej.
  • Ustaw bezpieczne limity operacji dla przelewów, płatności kartami i wypłat gotówki.

Komputer i telefon

  • Regularnie aktualizuj oprogramowanie na komputerze i telefonie (system, aplikacje, przeglądarkę, antywirusy).
  • Używaj zapory sieciowej (firewall) i systematycznie skanuj komputer programem antywirusowym.
  • Nie instaluj na komputerze i smartfonie oprogramowania z nieznanych źródeł.
  • Nie podłączaj zewnętrznych nośników danych (np. pendrive) do swojego komputera, jeśli nie masz pewności co do ich bezpieczeństwa. Podobnie z podłączaniem telefonu do komputera.
  • Pobieraj aplikację mobilną banku i jej aktualizacje wyłącznie z autoryzowanych sklepów: Google Play i App Store.
  • Zawsze blokuj dostęp do telefonu i komputera. Zabezpiecz telefon hasłem, wzorem, odciskiem palca lub Face ID.
  • W razie utraty karty lub telefonu z aktywną aplikacją – od razu je zablokuj. Kartę możesz zablokować przez bankowość internetową lub mobilną, a aplikację przez infolinię banku.

Podejrzany kontakt

  • Zastanawia Cię wiadomość o dziwnym zamówieniu lub zaległej płatności? Przed podjęciem czynności w niej wskazanej skontaktuj się z biurem obsługi klienta firmy, która wysłała tę wiadomość.
  • Nie otwieraj załączników w niespodziewanych mailach, jeśli nie wiesz co może w nich być.
  • Nie klikaj w linki i nie pobieraj żadnych aplikacji, jeśli nie znasz nadawcy wiadomości.
  • Dokładnie czytaj powiadomienia o transakcjach, w tym SMS-y – jeśli coś się nie zgadza, nie zatwierdzaj operacji.
  • Jeżeli dzwoni do Ciebie przedstawiciel banku, ale nie masz pewności, że nim jest – zerwij połączenie. Potem samodzielnie zadzwoń na naszą infolinię.
  • Nie przekazuj kodu BLIK nikomu, nawet znajomemu.
  • Kupujesz w nowym sklepie? Poszukaj opinii na jego temat (z różnych źródeł) i sprawdź czy adres sklepu na pasku przeglądarki jest zgodny z nazwą sklepu.
  • Nie podawaj PIN-u do karty podczas zakupów w internecie. Do potwierdzenia transakcji kartą w internecie nigdy nie jest wymagane podanie PIN.
  • Jeśli płacisz kartą płatniczą w sklepie internetowym, który obsługuje 3D Secure, wymagane może być dodatkowe potwierdzenie transakcji. Takie zakupy potwierdzisz na dwa sposoby: w aplikacji mobilnej SGB Mobile lub przez udzielenie odpowiedzi na pytanie weryfikacyjne oraz podanie hasła 3D Secure (jednorazowego kodu SMS), które otrzymasz na numer telefonu komórkowego podany przez Ciebie do kontaktu w Twoim Banku. Dowiedz się więcej o 3D Secure >>